Deze blog vertek ik over mijn werk en het ontstaan van van Project-U; projectmanegement en urenverantwoording voor de architect.
Ik heb de HTS Bouwkunde afgerond in Rotterdam. Dat is al weer even geleden, in 1985. Daarna heb ik eerst bij verschillende werkgevers mijn studie aangevuld met kennis en ervaring over computers, werken op een buro en de introductie van de computer in het werken. Mijn werk werd zo het analyseren van een vraagstuk en omzetten naar een model, het programmeren, het testen en geven van trainingen. Als werkgever was daar bijvoorbeeld Kraan Bouwcumputing, puur softwareontwikkeling voor de bouw, maar ook LIAG, een groot en solide architectenburo. Heel dicht op het feitelijke architectenwerk. Hier zijn ook al de eerste stappen gezet voor Project-U: Het urenbriefje.
Vanaf 1998 werk ik onder de naam Dhaag ( mijn geboortestad ) en zijn er programma’s ontwikkeld voor een groot aantal klanten. Vele er van waren architect maar ook opleiders, ontwikkeling merchandise, vacatures / uitzendburo’s, woningverhuur en meer. Iedere keer met als doel: efficiëntie verhogen, eenvoudige oplossing, eenvoudig in gebruik.
De voorlopers van Project-U zijn bij vele buro’s gebruikt. Kleine buro’s van 3 medewerkers tot grote buro’s met 30 medewerkers en meer. Om er enkele te noemen: LIAG – Den Haag, DOK architecten, RAU & partners Amsterdam, Döll Rotterdam, Zweinstra architecten Amsterdam, Wingender Hovenier Amsterdam, Heren 5 Amsterdam, Hienkens Delft, studioninedots Amsterdam, Zwarts en Jansma Amsterdam, Allard architectuur Amsterdam, … en meer.
Even genoeg over hoe een en ander ontstaan is.
Een buro runnen gaat niet van zelf. Om een buro te runnen moet je drie zaken op orde hebben:
- de opdrachten,
- de mensen,
- het buro.
En hierin zie je dan ook direct wat het runnen van een buro in essentie is.
De mensen
De contracten met de mensen omvatten een domein aan kennis en kunde maar ook een contract met een maandsalaris en aantal uur per week aan inzet. En juist deze salarissen en aantal uur per week zijn interessant. Hiermee weet je een deel van de kosten en het aantal werkuren per week.
Het buro
Een ruimte om samen te werken aan de opdrachten. Maar ook een kostenpost die op jaarbasis valt te berekenen. Tel hier kosten bij op als reclame, administratie en ict en je kent de vaste lasten.
De opdrachten
Bij het verkrijgen van de opdracht zal je iets moeten zeggen over de werkzaamheden, de kosten en de planning. En dat is precies waar Project-U voor staat. Binnen Project-U zijn dit de taken, de uurtarieven en de teamplanning.
Het vak van de architect is een mooi vak. Kunstzinnig, werken met mensen, veel techniek, beperkte budgetten, vergunningen, veel partners. Kortom complex. Een doorlooptijd van doorgaans 2 jaar en veelal meer. Wisselende teams binnen het buro. Ieder project is uniek. Geen gebouw is gelijk. Geen project is hetzelfde.
Deze complexiteit organiseer je met Project-U. Niet de vormgeving of vergunning, maar wel het bepalen van tarieven, begroten aan de hand van taken, plannen van projecten en teams met het breakeven en de maximum capaciteit van het buro, het schijven van uren en factureren van het honorarium. Tenslotte een module voor het opbouwen van kengetallen. Al hoewel dit wel lastig blijft omdat ieder project uniek is. En dat is weer zo mooi aan het architectenvak.
Zo even voldoende over het ontstaan van Project-U. In de volgene blogs de vele facetten van een project en wat Project-U hier voor oplossing voor heeft.
Heb je een vraag, stel deze gerust. Onderaan de pagina vind je een email-adres.